TRAINING
Improsa heeft de heilige overtuiging dat we naar de oorzaak van ons gedrag moeten kijken willen we ons gedrag daadwerkelijk veranderen. Te veel trainingen zijn gericht op het aanleren van nieuw gedrag zonder stil te staan bij de oorzaken die op betrekkingsniveau tot uiting komen. Dat is ons inziens zinloos. Dan zijn we bezig op het niveau van gevolg, en leren we loze trucs en technieken aan. Alle gedrag begint bij een keuze. Elk gedragspatroon, elk emotioneel automatisme, is begonnen met een keuze. Die keuze moet veranderd worden wil je daadwerkelijk je gedrag veranderen.
Trainen: psychoanalyse of oefenen?
Betekent dat dan dat er diepgaande psychologische analyses nodig zijn om tot gedragsverandering te komen? Soms, maar de ervaring leert dat je met eerlijkheid, een open blik en betrokkenheid in korte tijd tot veel inzichten kan komen. En daarna begint eigenlijk de training pas, want trainen betekent heel veel oefenen. En dat is op de eerste plaats een gemotiveerde keuze van de cursist zelf!
Trainen: oude patronen zijn sterk
Het verleden heeft ons echter ook geleerd dat eenmalige trainingen gericht op gedragsverandering weinig vruchten afwerpen. Dat resultaat is van meerdere factoren afhankelijk, maar het komt onder andere omdat het omzetten van nieuwe inzichten naar daadwerkelijk nieuw gedrag niet makkelijk lijkt te zijn. De oude patronen winnen het vaak van de nieuwe motivatie. Het is dus wijs een langer durend traject af te spreken waarin een cursist stelselmatig en herhaaldelijk getraind wordt en zo daadwerkelijk de gelegenheid krijgt opgedane inzichten om te zetten in nieuw gedrag. Daarbij is het ook raadzaam cursisten tussentijds de gelegenheid te geven om zich op de werkvloer te bekwamen in dit nieuwe gedrag, met andere woorden wij werken graag met “huiswerk”. En dit alles gebaseerd op persoonlijke motivatie, want alleen vanuit persoonlijk enthousiasme kan daadwerkelijke professionele verandering plaatsvinden.
De trainingen van Improsa richten zich allemaal op het verbeteren van een bepaalde vorm van communicatie. Deze communicatie vind plaats tussen medewerkers, met klanten of in de gehele organisatie. In onze trainingen staat het oefenen door cursisten centraal. Het zelf doen en ervaren, gecombineerd met de heldere uitleg en feedback van onze trainers, zorgt voor trainingen met een blijvende impact. Daarbij maken wij graag gebruik van verschillende theaterwerkvormen. Vaak worden simulatiespelen gebruikt om de theorie in de praktijk te brengen. In meerdere trainingsmodules worden ook oefeningen en opdrachten uit het improvisatietheater gebruikt om te komen tot een verrassende en effectieve aanpak.
Soorten trainingen
Al onze trainingen zijn maatwerk. We komen zelf tot een plan van aanpak, of we sluiten aan op de gangbare methodes binnen uw organisatie. Onze trainers worden voor diverse soorten trainingen ingezet. De meest voorkomende zijn:
Communicatie in de zorg: u wordt bewust gemaakt van uw communicatiestijl en oefent gesprekstechnieken om deze te verbeteren
Communicatie in het onderwijs: met plezier de uitdaging aangaan van oudergesprekken, en leerlinggesprekken.
Presenteren: u leert uw podiumangsten te overwinnen en een presentatie te maken die een blijvende indruk achterlaat.
Feedback: u wordt bewust gemaakt van het belang van feedback, en leert het te geven, maar ook te ontvangen.
Teambuilding: wat maakt uw team succesvol, en wat kunt u doen om de sfeer en samenwerking nog verder te verbeteren.
KENNIS MAKEN & ADVIES?
Wilt u advies en/of weten wat improsa voor uw organisatie kan betekenen? U kunt ons bereiken op onderstaand telefoonnummer of gebruik het formulier en wij bellen u vrijblijvend terug op het door u aangegeven tijdstip.