TRAINING FEEDBACK
“Apologizing does not always mean you are wrong; It just means that you value your relationship more than your ego”
Feedback is de olie die de samenwerkingsmachine soepel doet draaien. Iedereen faalt en iedereen heeft blinde vlekken. Iedereen heeft dus feedback van anderen nodig om goed te kunnen reflecteren op zijn professionele functioneren. Alleen door bewustwording en reflectie kunnen we ons gedrag veranderen, bijsturen en bijschaven. In principe is het dus een professionele verantwoordelijkheid van iedereen om feedback te geven, en te ontvangen.
De ervaring leer echter dat direct feedback geven en ontvangen in de praktijk zelden plaats vindt op de werkvloer. De meest gebruikte vorm van feedback is helaas roddelen, een indirecte vorm die als psychologisch gif werkt op de samenwerking, en uiteindelijk alleen maar tot ontwrichting van een team of organisatie leidt. “Ik ben bang voor ruzie en represailles” “Dat is de verantwoordelijkheid van de leidinggevende” “Hij doet toch niets met mijn feedback; hij verandert nooit” Het zijn oneliners die we standaard horen op onze trainingen.
Tegelijkertijd geven mensen aan dat ze zich wel ergeren aan het onprofessionele gedrag van collega’s en dat het ten koste gaat van hun werkplezier. Vaak leiden deze opgestapelde frustraties uiteindelijk tot een uitbarsting met vaak vervelende gevolgen. Daarbij zijn we meerdere situaties tegengekomen waarbij het gebrek aan feedback binnen een team de oorzaak was van kwaliteitsverlies van de geleverde diensten of producten. Soms had dit kwaliteitsverlies zelfs rampzalige gevolgen voor de klanten.
Improsa: kritische noten, complimenten en excuses
Als jij je gedrag niet verandert, zal de situatie ook niet veranderen. Zo simpel is het. Natuurlijk, die “vervelende” collega kan een ander baan vinden, die “lastige” baas kan promoveren, maar daarmee is de oorzaak van het probleem niet veranderd, namelijk een slechte feedbackcultuur binnen een team of binnen een organisatie. Feedback geven en ontvangen begint bij jezelf. Het vraagt om moed, de bereidheid om met een open blik naar jezelf en de ander te kijken en het vraagt oefening. Oefening in het uiten van kritische feedback, maar net zo goed oefening in het uiten van positieve feedback. Het vraagt bovenal ook oefening in het verdiepen in de ander en maken van oprechte excuses.
Programma inhoud
In deze training leert u het belang van feedback onderkennen, voor u zelf en de ander, en u leert hoe u feedback kunt geven en ontvnagen. Onze trainingen zijn altijd maatwerk, toegespitst op uw situatie. Onderdelen die zeker tijdens de training behandeld zullen worden zijn:
- Inzicht krijgen in uw huidige manier van omgaan met feedback
- Het vergroten van uw zelfvertrouwen
- Beter feedback leren geven en ontvangen
- Het belang ontdekken van bijsturing, complimenten en excuses.
Improsa werkt bij feedback trainingen standaard met acteurs. Ze zetten verschillende herkenbare rollen neer, zoals de persoon die overal een smoesje voor heeft, de medewerker die niet schijnt te luisteren en de collega die door iedereen ontlopen wordt. Met onze acteurs oefenen uw cursisten op een veilige manier in het geven en ontvangen van feedback
KENNIS MAKEN & ADVIES?
Wilt u advies en/of weten wat improsa voor uw organisatie kan betekenen? U kunt ons bereiken op onderstaand telefoonnummer of gebruik het formulier en wij bellen u vrijblijvend terug op het door u aangegeven tijdstip.