TRAINING COMMUNICATIE IN HET ONDERWIJS
Veel gesprekspartners
Het belangrijkste waar je als docent in dagelijkse praktijk mee te maken hebt is communicatie. Met leerlingen, collega’s, leidinggevenden, ouders, enz. Maar in hoeveel onderwijsopleidingen wordt je daadwerkelijk echt geschoold in communicatie? En leer je op een hele praktische manier hoe je gesprekken effectief kunt voeren? Hoe weet je als docent hoe jouw manier van communiceren overkomt op je gesprekspartner? Hoe weet je of je daadwerkelijk contact maakt met je gesprekspartner? Wij werken bij deze trainingen standaard samen met een ervaren trainingsacteur/trainer.
Focus in de training? Doen!
Communicatie dus met veel verschillende gesprekspartners en soms ook op momenten dat je je niet voorbereidt hebt op een gesprek. Tijdens een dag of een dagdeel gaan we met een groep docenten praktisch aan de slag. Ik bied verschillende modules aan waarbij er een ervaren communicatietrainer aanwezig is en een trainingsacteur. De ervaring leert dat een acteur helpt om situaties zo ‘echt’ mogelijk neer te zetten en op deze manier zoveel mogelijk rendement te halen uit een training. De focus in de training ligt dus ook vooral op doen. De acteur is in staat directe feedback geven en de trainer praktische inzichten en handvatten om het contact te verbeteren.
Communicatiemodules
De verschillende modules die wij aanbieden zijn in een notendop de volgende:
- Oudergesprekken. Vaak beter bekend als de ’10-minutengesprekken’. Je weet als docent vaak niet wat voor ouder je kunt verwachten en soms weet je ook niet waar het gesprek over zal gaan (Resultaten? Plek in de klas? Kennismaking? Klachten?). Hoe kun je nou zo’n kort gesprek zo goed mogelijk benutten en ook de ouder het gevoel geven dat hij/zij wordt gehoord en gezien.
- Leerlinggesprekken. Of je nou mentor, teamleider of ‘gewoon docent’ bent, je hebt heel vaak te maken met gesprekken met leerlingen (een leerling alleen of in een groep), en soms heb je een specifiek doel met een gesprek, of komt de leerling met een bepaalde reden. Ook hiervoor geldt, hoe kun je zo goed mogelijk contact maken met de leerling(en)?
- Feedbackgesprekken. Iedereen weet dat het belangrijk is, en toch gebeurt het te weinig: feedback. In mijn trainingen leer je op professionele wijze feedback te geven én te ontvangen, zowel kritische als positieve feedback. En bovenal, we staan stil bij de persoonlijke motieven van een ieder ten aanzien van feedback en de keuze om al dan niet feedback te geven.
Deze modules zijn afzonderlijk of gecombineerd goed in te zetten tijdens een (deel van een) studiedag of als onderdeel van een meerdaags trainingsprogramma. Voor meer informatie, neem contact op of vraag een offerte aan.
KENNIS MAKEN & ADVIES?
Wilt u advies en/of weten wat improsa voor uw organisatie kan betekenen? U kunt ons bereiken op onderstaand telefoonnummer of gebruik het formulier en wij bellen u vrijblijvend terug op het door u aangegeven tijdstip.