TRAINING COMMUNICATIE IN DE ZORG
“Een goede daad verrichten is makkelijk; de gewoonte ontwikkelen om dat altijd te doen niet.” ~ Aristoteles
Communiceren doen we de hele dag, zowel verbaal als non-verbaal. Iedereen kan het en doet het, maar niet altijd even bewust. De zorgsector is een turbulent krachtenveld geworden in de afgelopen jaren door een veelvoud aan omstandigheden. Elke communicatietraining die wij geven komen dezelfde oneliners terug. “Ik zou het wel willen, maar daar heb ik geen tijd voor” “Ja, maar de patiënt moet zich ook aan ons aanpassen” “Ik wil wel professionele afstand bewaren” “Ga dat maar aan mijn leidinggevende of de arts uitleggen” “Dat is mijn taak niet!”
Het is waar dat bepaalde randvoorwaarden gecreëerd moeten zijn. De papierwinkel is te groot geworden, alles lijkt te moeten worden vastgelegd in protocollen en bepaalde hiërarchische structuren zijn niet meer van deze tijd. Dat klopt. Maar de basis van zorg is en blijft patiëntcontact, en veel mensen verliezen langzaam uit het oog dat professionele communicatie inhoudt dat je uit moet gaan van het referentiekader van de patiënt. Bijna 90% van de klachten in de gezondheidszorg is communicatie gerelateerd, en betreft niet zozeer het inhoudelijke medische handelen.
Improsa: terug naar de kern van de zorg
In de trainingen van Improsa worden zorgprofessionals weer in contact gebracht met hun motivatie om zorg te verlenen, hun communicatieve vaardigheden en empathisch vermogen. We maken cursisten bewust van hun attitude en communicatiestijl en we ondervangen bekende en onbekende valkuilen in de communicatie. Dat doen we door middel van theoretische handvatten, samen met praktische oefeningen en simulatiespelen. Deze combinatie van theorie en praktijk maakt dat onze trainingen hoog gewaardeerd worden. We scoren gemiddeld een 8,8.
Programma inhoud
Onze trainingen zijn altijd interactief, serieus en tegelijkertijd humorvol. Onze trainingen zijn ook maatwerk, toegespitst op uw situatie. Onderdelen die zeker in de training aan bod komen zijn:
- Inzicht krijgen in uw huidige manier van communiceren
- Het verbeteren van een open en actieve luisterhouding
- Het verbeteren en ontwikkelen van de verbale en non-verbale communicatie
- Oefenen met een trainingsacteur
Wij gaven in de afgelopen jaren trainingen over professionele communicatie in de zorg, copingstrategieën, voorlichting en instructie, allerlei gespreksvormen en palliatieve zorg. We gaven deze trainingen onder andere in de thuiszorg, verpleeg- en bejaardentehuizen, revalidatiecentra, gehandicaptenzorg, maatschappelijk werk, psychiatrie en ziekenhuizen.
KENNIS MAKEN & ADVIES?
Wilt u advies en/of weten wat improsa voor uw organisatie kan betekenen? U kunt ons bereiken op onderstaand telefoonnummer of gebruik het formulier en wij bellen u vrijblijvend terug op het door u aangegeven tijdstip.